In beweging

Op basisschool De Vlieger gaan bewegen en leren hand in hand. Het onderwijs is actief en dynamisch, waardoor leerlingen niet alleen leren, maar ook plezier hebben tijdens hun schooldag. Vorig jaar zijn we met bewegend leren gestart en dit schooljaar hebben we grote stappen gezet. Leerkrachten Susanne Kaag en Kristel Termaat leggen uit wat bewegend leren oplevert. Voor de kinderen én voor hen!

Bewegen in elke klas

“We zijn in groep 3 begonnen met ‘bewegend leren’, omdat we merkten dat de overgang van groep 2 naar 3 voor veel kinderen te groot was”, begint Susanne. “Ze waren er niet klaar voor om ‘lang’ stil te zitten. Het bewegend leren werkte zó goed, dat we het nu in alle klassen toepassen. Veel stilzitten is namelijk voor geen enkel kind goed. Voor volwassenen trouwens ook niet. Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegen een stofje in de hersenen vrijmaakt waardoor je geconcentreerder werkt, langer betrokken blijft en bovendien: meer plezier hebt.”

Creatief lesgeven

Kristel: “Het leuke aan bewegend leren is dat je op een heel creatieve manier kunt lesgeven. Het kan in de school, maar ook buiten. Rondom de school hebben we veel ruimte. Er is dus altijd wel een plekje om bewegend te leren. En dat kan ook iets kleins zijn, denk bijvoorbeeld aan een spellingles buiten. Creatief lesgeven hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te zijn. We hebben drie grote kasten voor de onder-, midden- en bovenbouw waarin allerlei materiaal ligt voor bewegend leren. En vanuit de werkgroep organiseren we ook spelletjesmiddagen voor de leerkrachten om ze bekend te maken met de verschillende activiteiten.”

Plezier op school

“Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen plezier hebben tijdens een schooldag en soms niet eens doorhebben dat ze bezig zijn met lesstof”, legt Kristel uit. “Het is eigenlijk zelfs een mooi compliment als leerlingen zeggen: ‘We hebben vandaag helemaal niets geleerd!’. Dat betekent dat ze, onbewust, op een leuke manier les hebben gekregen. Dan hebben wij ons werk goed gedaan. We zien bovendien dat kinderen echt zin hebben in de lessen. Dat is toch fantastisch? Bewegend leren is overigens niet hetzelfde als bewegingsonderwijs. Alle leerlingen krijgen hiernaast ook gewoon gym op De Vlieger.”