Drie tools

Het team van De Vlieger vindt betrokkenheid van álle leerlingen heel belangrijk. Leerkrachten Susanne Kaag en Lieke van As en hun collega’s werken met 3 leuke tools om die betrokkenheid te vergroten. “Door daar vanaf groep 3 gebruik van te maken, wordt het al snel routine.”

1.    Wisbordjes

Een van de meest gebruikte tools is het wisbordje, die leerlingen al in groep 3 krijgen. Susanne: “De bordjes zijn bedoeld om iedereen verplicht antwoord te laten geven op een vraag. Daarmee vergroot je automatisch de betrokkenheid, want een leerling wéét dat hij/zij een antwoord móet invullen. Nadat een vraag gesteld is, schrijft iedereen binnen een bepaalde tijd het antwoord op en houdt het bordje dan nog even bij zich. Daarna laat iedereen tegelijk zijn/haar antwoord zien en bespreken we het met elkaar. De wisbordjes zijn inmiddels een vaste routine tijdens de les.”

2.      IJslolly-beurtstokjes

Lieke zet regelmatig de ijslolly-beurtstokjes in om kinderen bij de les te houden. “Ieder kind uit mijn groep heeft een eigen stokje met zijn/haar naam. Deze stokjes zitten in één glas. Nadat ik een vraag heb gesteld, trek ik een beurtstokje uit het glas. Staat jouw naam erop, dan mag jij antwoord geven. Als leerling wéét je dat jouw naam elk moment getrokken kan worden. Niemand kan dus wegkruipen of wegkijken, in de hoop dat ze de beurt niet krijgen. Iedereen heeft evenveel kans om uitgekozen te worden. Daardoor houd je ze scherp én betrokken bij de les.”

3.      Het denkwolkje

Susanne: “Wisbordjes en beurtstokjes zijn middelen die daadwerkelijk zichtbaar zijn in de klas. Kinderen vinden dat fijn, want zo weten ze waar ze aan toe zijn. Nog zo’n middel is het denkwolkje. We noemen dit ook wel ‘modelen’. Het is een techniek waarbij je als leerkracht hardop voordoet/vertelt welke ‘denkstappen’ je maakt om bijvoorbeeld een som op te lossen, of een tekst te begrijpen. De leerlingen hoeven alleen maar te luisteren. Met het denkwolkje weten ze: we gaan modelen.”